banner espa         ΑΘΗΝΑ: Σοφοκλέους 5, 210 3221956,
ΙΩΑΝΝΙΝΑ: Μπιζανίου 24, 26510 70620
ΑΡΤΑ: Πορφ.Μητροπολίτου 14, 26810 75520
ΑΡ. ΓΕΜΗ: 124610415000
techlabeu@gmail.com

29 Νοεμβρίου 2013 – Προτάσεις για συστήματα απορριμάτων

Η εταιρία «TECHLAB» συνέταξε και υπέβαλε επιτυχώς στα πλαίσια της πρόσκλησης υποβολής προτάσεων για την ανάπτυξη και εφαρμογή ολοκληρωμένων συστημάτων διαχείρισης οικιακών και βιομηχανικών αποβλήτων. Η πρόσκληση για υποβολή προτάσεων εντάσσεται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα ‘Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2007 – 2013’ (εφεξής ΕΠΠΕΡΑΑ) με Άξονα Προτεραιότητας την Προστασία Εδαφικών Συστημάτων & Διαχείριση Στερεών Αποβλήτων (Κωδικός 04). Ο συνολικός προϋπολογισμός της πρότασης που υποβλήθηκε για το συγκεκριμένο έργου ανήλθε στο ποσό του 1,8 εκατομμύρια euro, με 100% επιδότηση από το ΕΣΠΑ. Φορέας της πρότασης και φορέας λειτουργίας είναι ο σύνδεσμος διαχείρισης απορριμάτων πεδινής και ημιορεινής περιοχής νομού Άρτας και δικαιούχος φορέας ο Δήμος Αρταίων.

Οι υποχρεώσεις και τα οφέλη που αναμένεται να ανακύψουν από την εφαρμογή προγραμμάτων ΔσΠ στους δήμους της Περιφερειακής ενότητας Άρτας συνοψίζονται, μεταξύ άλλων, στα ακόλουθα:

• Συμμόρφωση με την κείμενη Κοινοτική Οδηγία 1999/31/ΕΚ ‘Οδηγία του Συμβουλίου περί Υγειονομικής Ταφής των Αποβλήτων’ και την ενσωμάτωση αυτής στο Εθνικό Δίκαιο (Κοινή Υπουργική Απόφαση: ΚΥΑ 29407/2012), όπου ποσοτικοποιούνται οι στόχοι εκτροπής των ΒΑΑ από τους Χώρου Υγειονομικής Ταφής Αποβλήτων (εφεξής ΧΥΤΑ). Οι σχετικοί ποσοτικοί περιορισμοί συνοψίζονται στα ακόλουθα:

1. Μέχρι 16 Ιουλίου 2010 η μέγιστη επιτρεπόμενη ποσότητα των ΒΑΑ που θα διατίθεται προς υγειονομική ταφή, θα ανέρχεται στο 75% της συνολικής κατά βάρος ποσότητας των ΒΑΑ που είχε παραχθεί κατά το έτος 1995.
2. Μέχρι 16 Ιουλίου 2013 η μέγιστη επιτρεπόμενη ποσότητα των ΒΑΑ που θα διατίθεται προς υγειονομική ταφή, θα ανέρχεται στο 50% της συνολικής κατά βάρος ποσότητας των ΒΑΑ που είχε παραχθεί κατά το έτος 1995.
3. Μέχρι 16 Ιουλίου 2020 η μέγιστη επιτρεπόμενη ποσότητα των ΒΑΑ που θα διατίθεται προς υγειονομική ταφή, θα ανέρχεται στο 35% της συνολικής κατά βάρος ποσότητας των ΒΑΑ που είχε παραχθεί κατά το έτος 1995.
Η άμεση συμμόρφωση με την εν λόγω Οδηγία θα αποφέρει έμμεσο όφελος που μεταφράζεται σε αποφυγή επιβολής προστίμων σχετικά με τους ποσοτικούς στόχους εκτροπής των ΒΑΑ από τους ΧΥΤΑ.

Οι προοπτικές που ανακύπτουν από την εναρμόνιση των σχετικών δράσεων με τα όσα ρητώς ορίζονται στις ανωτέρω νομοθετικές διατάξεις, μεταξύ άλλων, ενδεικτικά περιλαμβάνουν:

  1. Περιβαλλοντικά οφέλη από την παύση λειτουργίας, την αποκατάσταση και μετέπειτα φροντίδα χώρων που, στην παρούσα φάση αφορούν σε ΧΥΤΑ.
  2. Ανάπτυξη οικονομικής δραστηριότητας με αντικείμενο την εμπορική εκμετάλλευση του προϊόντος που ανακύπτει από την αξιοποίηση των ΒΑΑ. Η εμπορική εκμετάλλευση θα αφορά είτε στις επιμέρους χρήσεις του compost (προκειμένου για διαλογή και κομποστοποίηση στην πηγή), είτε στο δυναμικό ενεργειακής ανάκτησης του ‘ξηρού’ οργανικού κλάσματος των ΑΣΑ (προκειμένου για διαλογή και ξήρανση στην πηγή).
  3. Συμμόρφωση με τη Νέα Οδηγία για τα απόβλητα (2008/98/ΕΚ) σύμφωνα με την οποία ορίζονται τα ακόλουθα:
  4. Επιπλέον υποχρέωση για σχέδια πρόληψης της παραγωγής ΑΣΑ (υποχρεωτικά από το 2012 και έπειτα) στο πλαίσιο της ελαχιστοποίησης παραγωγής αποβλήτων
  5. Ενθάρρυνση της ΔσΠ των ΒΑΑ, το οποίο ορίζεται ως το σύνολο των ποσοτήτων που προέρχονται από: Βιοαποδομήσιμα απόβλητα κήπων και πάρκων, Απορρίμματα τροφών και μαγειρείων από σπίτια, εστιατόρια, εγκαταστάσεις ομαδικής εστίασης και χώρους πωλήσεων λιανικής και Συναφή απόβλητα από εγκαταστάσεις μεταποίησης τροφίμων.
  6. Σημαντική μείωση στο λειτουργικό κόστος και στο κόστος συντήρησης των απορριμματοφόρων των Δήμων της ΠΕ Άρτας. Οι επιμέρους συνιστώσες του λειτουργικού κόστους αναφορικά με το ‘στόλο’ των απορριμματοφόρων, ενδεικτικά περιλαμβάνουν:
  7. Μείωση στο κόστος καυσίμων που απορρέει από μείωση των δρομολογίων των απορριμματοφόρων.
  8. Έμμεσο όφελος από τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα λόγω μείωσης χρήσης καυσίμου.
  9. Ελάττωση του συνολικού αριθμού απορριμματοφόρων που απαιτούνται για την αποκομιδή. Η εν λόγω ελάττωση ισοδυναμεί και με μικρότερο κόστος επένδυσης σε οχήματα.
  10. Μείωση στο κόστος συντήρησης των απορριμματοφόρων, λόγω μικρότερων δρομολογίων.
  11. Μείωση του κόστους διαχείρισης στις κεντρικές μονάδες επεξεργασίας (π.χ. εργοστάσιο μηχανικής ανακύκλωσης, κέντρα διαλογής ανακυκλώσιμων υλικών) με συνεπακόλουθο τη σημαντική μείωση των εξόδων των Δήμων της ΠΕ Άρτας.

Ειδικότερα, ο διαχωρισμός των ΑΣΑ, κατ’ αρχήν σε ‘νωπό’ και ‘ξηρό’ ρεύμα εμπεριέχει το πλεονέκτημα της προδιαλογής των ΒΑΑ στην πηγή. Εν συνεχεία, τα ΒΑΑ, ανάλογα με την εφαρμοζόμενη πρακτική ΔσΠ, οδηγούνται σε κεντρική εγκατάσταση και απουσία προσμίξεων, παράγουν υψηλής ποιότητας αξιοποιήσιμο προϊόν (compost). Κατά συνέπεια, η λειτουργία του εργοστασίου μηχανικής ανακύκλωσης ή/και του κέντρου διαλογής ανακυκλώσιμων υλικών επικεντρώνεται αποκλειστικά στο διαχωρισμό των υλικών – στόχων του ‘ξηρού’ ρεύματος με προφανή οφέλη λόγω εξοικονόμησης της ενέργειας που απαιτείται για το διαχωρισμό του οργανικού κλάσματος. Επιπλέον, ο διαχωρισμός στην πηγή του ‘ξηρού’ ρεύματος των ΑΣΑ οδηγεί σε παραγωγή ανακυκλώσιμων υλικών – στόχων υψηλής καθαρότητας. Κατά συνέπεια, όσο μεγαλύτερο είναι το ποσοστό διαχωρισμού του ‘ξηρού’ ρεύματος, τόσο μικρότερα θα είναι τα λειτουργικά έξοδα του εργοστασίου μηχανικής ανακύκλωσης ή/και του κέντρου διαλογής ανακυκλώσιμων υλικών.

12. Επιμήκυνση χρόνου ζωής υφιστάμενων ΧΥΤΑ.

Τα οφέλη από την επιμήκυνση του χρόνου ζωής των υφιστάμενων ΧΥΤΑ μπορούν να χαρακτηριστούν ως βραχυπρόθεσμα καθώς, η εδραίωση και διάχυση της ΔσΠ αναμένεται να οδηγήσει σε βαθμιαία μείωση των ποσοτήτων ΑΣΑ που στην παρούσα φάση οδεύουν στους κατά τόπους ΧΥΤΑ για τελική διάθεση.

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Accept
Translate »